fbpx

Bartłomiej Achler

adwokat

Jestem prawnikiem branży medycznej. Zabezpieczam prawne interesy podmiotów leczniczych i przedstawicieli zawodów medycznych.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

„Klinika” i „clinic” w nazwie podmiotu leczniczego. Czy można ich używać?

Bartlomiej Achler03 marca 2022Komentarze (0)

Specjalizując się w określonej dziedzinie, jak, dajmy na to, prawo medyczne, łatwo jest złapać się na tym,  że to, co uważasz za oczywiste i powszechnie znane, wcale takie nie jest. Jedną z takich rzeczy jest kwestia dopuszczalności użycia słowa „klinika” w nazwie podmiotu leczniczego.

Temat ten wraca do mnie co jakiś czas. Ostatnio zgłosiła się do mnie dwójka Klientów, którzy postanowili zarejestrować swoje podmioty lecznicze. Dotychczas każdy z nich działał w ramach indywidualnej praktyki zawodowej. Wraz z rozwojem biznesu, przyszedł czas na przekształcenie praktyki zawodowej w podmiot leczniczy.

I tutaj zaczęły się schody… Okazało się bowiem, że rozpatrując wnioski o wpis do RPWDL wojewodowie (sprawy działy się w rożnych województwach) uznali nazwy placówek medycznych za niezgodne z prawem. Znajdowały się w nich bowiem określenia „klinika” oraz „clinic”.

„Klinika” w nazwie podmiotu leczniczego?

Chęć wykorzystania słów „klinika” lub „clinic” w nazwie placówki medycznej jest dość powszechna. W zasadzie trudno się dziwić. „Klinika” brzmi ładnie, profesjonalnie, sugeruje wysoką jakość usług. Wiadomo – każde dziecko wie, że lepiej iść do kliniki, niż do przychodni, poradni, czy centrum medycznego 😉

Z tego samego założenia wyszli obaj wspomniani Klienci.

Pierwszy z nich miał już wyrobioną markę w swojej okolicy. Uznał więc, że będzie kontynuował prowadzenie działalności pod tą samą nazwą. Problem w tym, że w nazwie tej użyte było słowo „klinika”. I to stało się przyczyną zwrotu wniosku o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą.

Zwracając wniosek wojewoda powołał się na treść art. 89 ust. 6 ustawy o działalności leczniczej. I co najważniejsze – wojewoda miał rację.

Zakaz używania słów „klinika” oraz „kliniczny”

Co wynika z art. 89 ust. 6 ustawy o działalności leczniczej? W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że przepis ten zastrzega możliwość użycia słowa „klinika” lub „kliniczny” w nazwie podmiotu leczniczego  wyłącznie dla tych podmiotów leczniczych, które:

  • są utworzone lub prowadzone przez uczelnię medyczną;
  • zawarły z uczelnią medyczną umowę o udostępnienie swoich jednostek organizacyjnych na potrzeby kształcenia zawodów medycznych.

Jeżeli nie spełniasz żadnego z tych warunków, nie możesz używać słowa „klinika” w nazwie podmiotu leczniczego. Jedyną opcją w takiej sytuacji pozostaje zmiana nazwy Twojej placówki.

Czy „clinic” to „klinika”?

Drugi z Klientów zmierzył się z podobnym problemem. Również otrzymał zwrot wniosku na podstawie art. 89 ust. 6 ustawy. Tyle tylko, że on nie wykorzystał w nazwie swojego podmiotu leczniczego słowa „klinika” lecz „clinic”. Czy to rzeczywiście to samo?

Fonetycznie oba zwroty są rzeczywiście bardzo zbliżone. Jednak zapożyczone z języka angielskiego słowo „clinic” ma zupełnie inne znaczenie niż „klinika” w rozumieniu art. 89 ustawy o działalności leczniczej. Zwrot „clinic” jest w gruncie rzeczy synonimem pojęcia placówki medycznej, czy  też raczej zakładu leczniczego, w którym udzielane są świadczenia zdrowotne.

Moim zdaniem użycie słowa „clinic” w nazwie podmiotu leczniczego jest więc dozwolone. Zakazów i ograniczeń nie można interpretować rozszerzająco.

„Klinika” i „clinic” w praktyce urzędów wojewódzkich

W ostatnim czasie urzędy wojewódzkie kwestionują używanie przez podmioty lecznicze zarówno słowa „klinika” jak i „clinic”.

Pół biedy, jeżeli nazwa wykorzystująca te zwroty pojawiła się jedynie w Twojej głowie i dokumentach rejestrowych. Gorzej, jeżeli poniosłeś już np. wydatki na identyfikację wizualną, stworzenie loga, zakup domeny i stworzenie strony internetowej, produkcję szyldów, banerów, materiałów marketingowych itp.

Wówczas musisz się zastanowić, czy odpuścić i zmienić nazwę, czy jednak powalczyć?

O ile w przypadku „kliniki” sprawa jest w zasadzie nie do wygrania (chyba, że uda Ci się zawrzeć stosowną umowę z uczelnią medyczną), o tyle „clinic” może uda Ci się obronić. Oczywiście przy odrobinie uporu i dobrym wsparciu prawnym.

Happy end?

I tak też stało się w przypadku obu Klientów, których historie skłoniły mnie do napisania tego wpisu. Koniec końców bowiem każdy z nich zarejestrował swój podmiot leczniczy ze wsparciem naszej kancelarii.

Jeden z nich musiał co prawda pójść na kompromis i zmienić „klinikę” na „clinic” ale – jak mawiał klasyk: było to poświęcenie, na które był gotów…

A jeżeli nie chcesz ryzykować, zastanów się nad inną nazwą dla swojej placówki. Tylko zrób to z odpowiednim wyprzedzeniem, a nie po otrzymaniu zwrotu wniosku o wpis w RPWDL 😉

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 600 266 691e-mail: bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: