W tym i tym artykule mogłeś przeczytać, na czym polegają podstawowe różnice pomiędzy praktyką zawodową a podmiotem leczniczym.
Jeżeli postanowiłeś wykonywać działalność w tej drugiej formie, z dzisiejszego wpisu dowiesz się, jak zabrać się do stworzenia własnej placówki medycznej. Jeżeli natomiast wolisz wersję audio, to temu, jak założyć podmiot leczniczy, poświęcony jest 14. odcinek podcastu.
Możesz go posłuchać np. tutaj…
…. lub w jednej ze swoich ulubionych aplikacji podcastowych.
Krok 1 – Wybierz formę prawną
Podmiot leczniczy możesz założyć w każdej formie, dla której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej. Możesz więc wybrać:
- Jednoosobową działalność gospodarczą
lub jedną ze spółek:
- cywilną
- jawną,
- partnerską
- komandytową
- komandytowo – akcyjną
- z ograniczoną odpowiedzialnością
- akcyjną
O różnicach pomiędzy poszczególnymi formami prawnymi i moich rekomendacjach napiszę w innym artykule.
Krok 2 – Zarejestruj firmę
Jeżeli wybrałeś jednoosobową działalność gospodarczą, musisz zarejestrować się w CEIDG. Możesz to zrobić online.
W CEIDG rejestrujesz również spółkę cywilną. Pamiętaj tylko, że dla spółki cywilnej musisz uzyskać odrębny numer NIP i REGON.
Pozostałe spółki rejestrujesz w KRS, czyli Krajowym Rejestrze Sądowym. Ściślej rzecz ujmując, chodzi o wydział rejestrowy w sądzie gospodarczym. Listę wydziałów KRS znajdziesz tutaj.
Zanim jednak złożysz wniosek o rejestrację spółki w KRS (a spółki cywilnej w CEIDG), musisz najpierw zawrzeć umowę spółki. Dla każdej ze spółek są nieco inne wymogi formalnoprawne. Dotyczą one np. formy zawarcia umowy, praw i obowiązków wspólników, zasad prowadzenia spraw spółki i jej reprezentacji…
Gdy się już z tym uporasz możesz złożyć wniosek o rejestrację w KRS. Jeżeli zdecydujesz się na spółkę z o.o., jawną lub komandytową, rejestrację możesz załatwić online za pośrednictwem systemu s24.
WAŻNE! – Musisz również uzyskać w Głównym Urzędzie Statystycznym dodatkowy REGON dla zakładu leczniczego. REGON Twojej firmy nie wystarczy.
Krok 3 – Lokal dla podmiotu leczniczego
Chcąc założyć podmiot leczniczy, musisz zadbać o właściwe warunki lokalowe oraz o urządzenia, które będą spełniały wymogi techniczne i sanitarne.
Pomieszczenia i urządzenia podmiotu leczniczego muszą spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych.
Musisz jednak przede wszystkim upewnić się, że przeznaczenie lokalu pozwala na prowadzenie w nim działalności leczniczej. Możesz to zrobić sięgając np. do pozwolenia na użytkowanie.
Nie musisz uzyskiwać decyzji sanepidu przed rozpoczęciem działalności. To oczywiście nie oznacza, że wymagania sanitarne możesz ignorować, bo prędzej, czy później sanepid Cię odwiedzi.
Zawsze możesz (ale nie musisz) zwrócić się do inspekcji sanitarnej o wydanie tzw. opinii sanitarnej dotyczącej lokalu. Będziesz mieć wówczas pewność, że Twój lokal nadaje się do prowadzenia w nim działalności leczniczej.
Zadbaj również o umowę najmu. Ustal w niej nie tylko wysokość czynszu i okres najmu. Kwestie związane ze stanem technicznym, funkcjonalnością lokalu, rozliczaniem nakładów i remontów, zasadami rozwiązania umowy to absolutne minimum tego, co umowa najmu powinna zawierać.
WAŻNE! – Jeżeli zamierzasz świadczyć wyłącznie usługi telemedyczne, ten krok możesz pominąć 🙂
Krok 4 – Zatrudnij personel
Oczywiście musisz mieć również personel, który będzie udzielać świadczeń w Twoim podmiocie leczniczym. Do wyboru masz następujące formy zatrudnienia:
- umowa o pracę
- umowa cywilnoprawna w dwóch wariantach:
- z osobą prowadzącą działalność gospodarczą;
- z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej.
O formach zatrudnienia więcej napiszę przy innej okazji. Z moich obserwacji wynika natomiast, że personel niemedyczny zatrudniany jest na umowach pracowniczych, zaś personel medyczny – na kontraktach cywilnych.
Krok 5 – Wykup polisę OC dla podmiotu leczniczego
Każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Ubezpieczenie to obejmuje szkody będące następstwem udzielania świadczeń zdrowotnych albo niezgodnego z prawem zaniechania udzielania świadczeń zdrowotnych.
Jeśli chcesz założyć podmiot leczniczy udzielający świadczeń z zakresu medycyny estetycznej to pamiętaj, że
polisa OC obejmuje szkody będące następstwem zabiegów chirurgii plastycznej lub zabiegów kosmetycznych, jeśli są udzielane w przypadkach będących następstwem wady wrodzonej, urazu, choroby lub następstwem jej leczenia.
Kupując ubezpieczenie musisz również zwrócić uwagę, że polisa OC nie obejmuje szkód:
- wyrządzonych po pozbawieniu lub w okresie zawieszenia prawa do prowadzenia działalności leczniczej;
- polegających na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie rzeczy;
- polegających na zapłacie kar umownych;
- powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru.
Krok 6 – Zarejestruj się w BDO i podpisz umowę na odbiór odpadów medycznych
Przed rozpoczęciem działalności musisz zarejestrować swoją firmę w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. W skrócie – BDO.
Rejestr prowadzi marszałek województwa. Wniosek możesz złożyć również elektronicznie tutaj.
W teorii wniosek powinien zostać rozpoznany w terminie 30 dni. W praktyce może to potrwać dłużej. Dlatego warto złożyć go z odpowiednim wyprzedzeniem.
Krok 7 – Zadbaj o dokumentację swojego podmiotu leczniczego
Wykonywanie działalności leczniczej wymaga solidnej obudowy formalnoprawnej. Prawo nakłada na Ciebie obowiązek posiadania dokumentacji, która nie tylko pozwoli Ci bezboleśnie przejść przez rozmaite kontrole, ale i zapewni bezpieczeństwo Tobie i Twoim pacjentom.
Przede wszystkim przygotuj regulamin organizacyjny – pisałem o nim tutaj. To podstawowy dokument w Twojej działalności. I przy okazji – pierwsza rzecz, którą sprawdzi organ rejestrowy w trakcie kontroli.
Przygotowując dokumentację ochrony danych osobowych pamiętaj o dwóch kwestiach:
- Tzw. „kaluzula RODO” czyli po prostu klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych to za mało;
- Prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej i zapewnienie producenta oprogramowania, że system jest „zgodny z RODO” nie zwalnia Cię z innych obowiązków.
Musisz przygotować m.in. rejestr czynności przetwarzania, rejestr naruszeń, procedurę postępowania w sprawach naruszeń, politykę ochrony danych. Warto zrobić też analizę ryzyka.
O RODO w podmiocie leczniczym pisałem tutaj i tutaj.
Oprócz tego musisz przygotować m.in.
- informację o prawach pacjenta;
- procedury zapobiegające zakażeniom i chorobom zakaźnym;
- procedury zabezpieczania dokumentacji i systemów ich przetwarzania, w tym procedury dostępu oraz przechowywania
Krok 8 – Zarejestruj podmiot leczniczy w RPWDL
… czyli w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Całą ścieżka pt. „Jak założyć podmiot leczniczy?” prowadzi właśnie do tego punktu – rejestracji podmiotu leczniczego w RPWDL.
Wniosek składasz w formie elektronicznej >>> tutaj
Wojewoda ma 30 dni na dokonanie wpisu (oczywiście, jeżeli wniosek został złożony poprawnie). Zazwyczaj trwa to jednak krócej.
Działalność możesz rozpocząć dopiero po wpisie do rejestru. Jeżeli wojewoda nie dokona wpisu w terminie 30-dniowym, Twój podmiot leczniczy będzie mógł rozpocząć działalność po 40 dniach od złożenia wniosku.
Tylko tyle?
I tak i nie.
Ta ścieżka przedstawia pewien ogólny zarys tego, jak założyć swój własny podmiot leczniczy. Potraktuj to jako drogowskaz, a nie jako szczegółowy harmonogram działań, który w przypadku Twojej placówki może wyglądać nieco inaczej.
Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące zakładania swojego podmiotu leczniczego, daj znać.,
{ 28 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Dzień dobry,
Mam pytanie-jeżeli mój podmiot leczniczy opiera swoją działalność na funkcjonowaniu punktu pobrań krwi, gdzie podwykonawcą badań i udostępniania online wyników jest Alab Laboratoria, oraz na podnajmie gabinetu lekarzom prowadzącym własną działalność, to czy mnie obowiązuje w jakiś sposób regulamin organizacyjny, RODO i inne wyżej wymienione dokumenty?
Dzień dobry,
każdy podmiot leczniczy musi posiadać regulamin organizacyjny. Jest to podstawowy dokument, który sprawdza wojewoda w trakcie kontroli. RODO również obowiązuje wszystkie placówki.
Pozdrawiam serdecznie
Witam
Bardzo fajny materiał i dużo treści. Skorzystałem z paru rzeczy. Będę polecać str www. Ale zauważyłem parę kwestii i mam wątpliwości
1. Czy BDO można założyć po RPWDL ?
2. Czy jeżeli w jednym miejscu mam zarejestrowany gabinet i będę mieć dodatkowo podmiot leczniczy, muszę mieć dwa BDO ?
2. Można zatrudnić kogoś na wolontariacie ?
3. W systemie RPWDL trzeba wgrywać certyfikaty, ale nie ma napisane jakie konkretnie i przyznam się szczerze dosyć kosztowne
4. Czy regulamin placówki trzeba wysłać jako załącznik do RPWDL
5. co z GUS ? Nic nie jest powiedziane na ten temat.
Dzień dobry,
dziękuję za pytania 🙂
1 – Tak, ale trzeba pamiętać o tym, że na rejestrację (w zależności od województwa) czeka się od kilku dni do kilku tygpodni;
2 – To zależy od formy prawnej. Jeżeli obie działalności działają w ramach jednej JDG, nie ma potrzeby dodatkowego BDO;
2 – Tak, można zatrudnić na wolontariacie.
3 – Zazwyczaj się ich nie dołącza. Chodzi o akredytacje i certyfikacje z ustawy o akredytacji. Zdecydowana większośc placówek nie ma takich dokumentów. NI e stanowi to żadnej przeszkody w rejestracji w RPWDL;
4 – nie. Dołączamy tylko dowód wniesienia opłaty;
5 – GUS to nic innego, jak REGON „medyczny”. Wspominam o tym w „Kroku 2”. Dodatkowy wpis na ten temat >>> https://www.prawodlazdrowia.pl/regon-dla-podmiotu-leczniczego/
Pozdrawiam 🙂
Jeszcze jedną rzecz zauważyłem, nie można napisać regulaminu przed zarejestrowaniem, ponieważ w regulaminie powinno się umieścić numery rejestracji przez Wojewodę.
EM
Nie ma obowiązku wpisywania numeru księgi do regulaminu. Regulamin warto przygotować wcześniej, ale często robi się to już po rejestracji, żeby zapewnić zgodność regulaminu z treści wpisu w RPWDL.
Pozdrawiam 🙂
Dzień dobry! Na początek chciałem docenić Pana pracę bo dla kogoś takiego jak ja czyli totalnego laika to na początku drogi cenny drogowskaz.
Mam też pytanie. Jeśli chciałbym prowadzić usługi pobrania krwi jedynie w miejscu zamieszkania tzw usługa dojazdu do domu pacjenta a badania realizowane byłoby przez laboratorium z którym podejmą współpracę to czy niezbędne będzie zakładania podmiotu leczniczego oraz posiadanie jakiegoś lokalu? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Panie Michale,
nie ma przeszkód, żeby Pański podmiot działał jako mobilny punkt pobrań. Lokal powinien być do przyjmowania wezwań, przechowywania dok.med, ale nie musi on spełniać wszystkich wymogów przewidzianych dla „typowych”, stacjonarnych placówek. Zalecam też konsultację z właściwym miejscowo sanepidem 😉
Pozdrawiam,
Dzień dobry,
często korzystam z Pana rad. Dziękuję za to co Pan robi 🙂
Chciałem zapytać, czy otwierając podmiot leczniczy w którym jest tylko punkt pobrań krwi, nie ma żadnych konsultacji lekarskich tzn podmiot oprócz pobrań krwi nie świadczy żadnych innych usług medycznych to czy taka placówka musi mieć kierownika medycznego ?
Pozdrawiam
Marcin
Panie Marcinie,
dziękuję za miłe słowa. odpowiadając na pytanie – nie ma takiego obowiązku.
Pozdrawiam
Witam, chciałam spytać jak wygląda kwestia pomieszczeń przy rehabilitacji wyłącznie w miejscu wezwania? Pozdrawiam
Pani Elżbieto,
Ogólna zasada brzmi: pomieszczenia i urządzenia muszą być adekwatne do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych. Generalnie więc w przypadku świadczeń wyłącznie w miejscu wezwania nie należy stosować wymogów analogicznych do placówek, w których przyjmowani są pacjenci. Projektowane są zmiany ustawy o działalności leczniczej, zgodnie z którymi trzeba będzie w takich przypadkach wskazać w regulaminie oraz RPOWDL miejsce przyjmowania wezwań i miejsca przechowywania dokumentacji medycznej oraz produktów leczniczych i sprzętu medycznego.
Pozdrawiam
Dzień dobry,
Mam pytanie czy w sytuacji gdy działający na jdg gabinet stomatologiczny z wszystkimi odbiorami, będzie chciał wynająć pomieszczenie spółce z oo która będzie przyjmowała pacjentów, to wtedy spolka zakłada podmiot leczniczy i musi zrobić odbiory np sanepidu w tym gabinecie czy może funkcjonować na odbiorach jdg która ten gabinet wynajmuje??
Z góry dziękuję za odpowiedz i pozdrawiam
Pani Joanno,
można działać na dotychczasowej dokumentacji (zakładając, że będzie to ten sam profil działalności).
Na marginesie – w obecnym stanie prawnym nie ma obowiązku odbioru lokalu przez sanepid.
Pozdrawiam
Dzień dobry,
będąc podmiotem leczniczym ( gabinet fizjoterapii , usługi wyłącznie komercyjne) muszę mieć podjazd dla niepełnosprawnych lub windę lub wejście z poziomu chodnika bez żadnych stopni ? Czy jeśli są schody wystarczy np schodołaz ?
Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam serdecznie
Pani Agnieszko,
trudno mi jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ nie znam szczegółów ale generalnie musi Pani zapewnić dostęp osobom niepełnosprawnym, w tym poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Co do windy, ogólna zasada jest taka, że mający dwie lub więcej kondygnacji nadziemnych budynek opieki zdrowotnej musi być wyposażony w windę.
Pozdrawiam serdecznie
Dzień dobry,
będąc podmiotem leczniczym – gabinet fizjoterapii ( usługi wyłącznie komercyjne) muszę mieć podjazd dla niepełnosprawnych lub windę lub wejście z poziomu chodnika bez żadnych stopni ? Czy jeśli są schody wystarczy np schodołaz ?
Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam serdecznie
Dzień dobry,
wspaniały i bardzo rzeczowy artykuł. Gratulacje! Byłabym wdzięczna za rozwianie kilku wątpliwości. Nakreślę naszą sytuację: miesiąc temu założyliśmy spółkę z o.o, kolejnym krokiem miała być jej rejestracja w RWDPL jako podmiotu medycznego. Spółka zarejestrowana jest w naszym mieszkaniu. Mąż (ginekolog , ma też swoje JDG) miał być w niej zatrudniony, aby za jej pośrednictwem móc świadczyć usługi medyczne w innym centrum medycznym, które chce pojąć z nim współpracę. Okazało się, że aby dokonać wpisu RWDPL, musimy najpierw zgłosić własny zakład leczniczy w Urzędzie statystycznym, by otrzymać REGON. I tu pojawia się problem: nie chcemy otwierać własnego zakładu w innym wynajmowanym lokalu i kupować specjalistycznego sprzętu medycznego – chcemy jedynie, aby za pośrednictwem naszej spółki mąż był zatrudniony w innej placówce. Czy wtedy otwieranie własnego zakładu jest konieczne? Poza tym, skoro nie mamy własnego lokalu medycznego , rejestracja w BDO I umowa na odbiór odpadów są niezbędne? Z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie!
Pani Klaro,
w opisanej przez Panią sytuacji spółka, moim zdaniem, nie będzie udzielać świadczeń zdrowotnych, a co za tym idzie – nie będzie wykonywać działalności leczniczej. Zakładanie podmiotu w takiej sytuacji nie jest zatem konieczne.
Pozdrawiam
Dzień dobry,
wspaniały i bardzo rzeczowy artykuł. Gratulacje! Byłabym wdzięczna za rozwianie kilku wątpliwości. Nakreślę naszą sytuację: miesiąc temu założyliśmy spółkę z o.o, kolejnym krokiem miała być jej rejestracja w RWDPL jako podmiotu medycznego. Spółka zarejestrowana jest w naszym mieszkaniu. Mąż (ginekolog , ma też swoje JDG) miał być w niej zatrudniony, aby za jej pośrednictwem móc świadczyć usługi medyczne w innym centrum medycznym, które chce pojąć z nim współpracę. Okazało się, że aby dokonać wpisu RWDPL, musimy najpierw zgłosić własny zakład leczniczy w Urzędzie statystycznym, by otrzymać REGON. I tu pojawia się problem: nie chcemy otwierać własnego zakładu w innym wynajmowanym lokalu i kupować specjalistycznego sprzętu medycznego – chcemy jedynie, aby za pośrednictwem naszej spółki mąż był zatrudniony w innej placówce. Czy wtedy otwieranie własnego zakładu jest konieczne? Poza tym, skoro nie mamy własnego lokalu medycznego , rejestracja i umowa na odbiór odpadów są niezbędne? Z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie!
Bardzo pomocny artykuł.
Mam zapytanie dotyczące świadczenia usług fizjoterapeutycznych (komercyjnych), nie w gabinecie tylko w lokalu klienta. Czy w takim wariancie też można utworzyć podmiot leczniczy. Czy warunkiem koniecznym mimo wszystko jest posiadanie własnego lokalu?
Pani Karolino,
Generalnie przyjmuje się, że lokal powinien być, chociażby jako swoista „baza” do przyjmowania wezwań oraz przechowywania dokumentacji medycznej. Nie jest to aktualnie uregulowane przepisami, ale projektowana jest zmiana w ustawie o działalności leczniczej, która wprowadzi już „oficjalnie” taki wymóg.
Pozdrawiam serdecznie
Dzień dobry,
zaciekawiła mnie Pana odpowiedź p.Asi z 13.03, że „w obecnym stanie prawnym nie ma obowiązku odbioru lokalu przez sanepid”. Czy byłby Pan tak uprzejmy i podał nieco więcej informacji z czego brak takiego obowiązku wynika (chodzi o gabinet stomatologiczny).
Ponadto chciałbym też zapytać o możliwość funkcjonowania w jednym budynku w odrębnych pomieszczeniach lecz ze wspólną poczekalnią, ubikacją gabinetu stomatologicznego i np.kosmetycznego czy fryzjerskiego.
Pozdrawiam
Panie Romanie,
wynika to ze zmiany art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności leczniczej dokonanej jeszcze w 2016 r. Wcześniej przepis ten jako warunek rozpoczęcia działalności przewidywał konieczność posiadania opinii właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej o spełnieniu warunków wymaganych przy udzielaniu określonych świadczeń zdrowotnych.
Obecnie wymogu takiego nie ma, choć oczywiście warto o opinię taką wystąpić.
Pozdrawiam
Dzień dobry,
czy zakładając podmiot leczniczy (gabinet stomatologiczny) jako osoba niemedyczna muszę zatrudniać lekarza który będzie pełnił funkcję kierownika medycznego? Czy w ogóle jest taka funkcja potrzebna?
Wśród w/w kroków nie została poruszona taka kwestia dlatego wolałbym dopytać.
Pozdrawiam i dziękuję za wartościowy artykuł.
Panie Krzysztofie,
nie ma takiego wymogu. Pisałem o tym m.in. w tym wpisie https://www.prawodlazdrowia.pl/kierownik-medyczny-w-podmiocie-leczniczym/
Pozdrawiam
Witam
mam natomiast pytanie :
Mam jednoosobową działalość i otwarty prywatny gabinet tylko jako usługa pediatry. Kupiona kasa fiskalna i wszystko już działa. Chce się rozwinać i nawiązać współprace z fizjoterapeutami . Po rozmowach wiem że bedzie to umowa zlecenie lub ich działalność gosp.
Pytanie czy musze założyć placówkę medyczną a co za tym idzie znowu kupować kasę fiskalna czy jest jakies rozwiązanie przy którym będę mógł na obecnej działalości z nimi współpracować.
jak rozwiązać kwestie ubezpieczenia które jest tylko na gabinet pediatryczny.
Pani Justyno,
jeżeli chce Pani zatrudnić personel do udzielania świadczeń zdrowotnych, bez założenia podmiotu leczniczego się nie obędzie. Podmiot leczniczy może jednak działać jako jednoosobowa działalność – wówczas nie ma konieczności kupowania nowej kasy fiskalnej.
Pozdrawiam