fbpx

Bartłomiej Achler

adwokat

Jestem prawnikiem branży medycznej. Zabezpieczam prawne interesy podmiotów leczniczych i przedstawicieli zawodów medycznych.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Jak założyć podmiot leczniczy. 8 kroków do własnej placówki medycznej.

Bartlomiej Achler03 maja 2021Komentarze (0)

Jak założyć podmiot leczniczyW tym i tym artykule mogłeś przeczytać, na czym polegają podstawowe różnice pomiędzy praktyką zawodową a podmiotem leczniczym.

Jeżeli postanowiłeś wykonywać działalność w tej drugiej formie, z dzisiejszego wpisu dowiesz się, jak zabrać się do stworzenia własnej placówki medycznej. Jeżeli natomiast wolisz wersję audio, to temu, jak założyć podmiot leczniczy, poświęcony jest 14. odcinek podcastu.

Możesz go posłuchać np. tutaj…


…. lub w jednej ze swoich ulubionych aplikacji podcastowych.

Krok 1 – Wybierz formę prawną

Podmiot leczniczy możesz założyć w każdej formie, dla której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej. Możesz więc wybrać:

  • Jednoosobową działalność gospodarczą

lub jedną ze spółek:

  • cywilną
  • jawną,
  • partnerską
  • komandytową
  • komandytowo – akcyjną
  • z ograniczoną odpowiedzialnością
  • akcyjną

O różnicach pomiędzy poszczególnymi formami prawnymi i moich rekomendacjach napiszę w innym artykule.

Krok 2 – Zarejestruj firmę

Jeżeli wybrałeś jednoosobową działalność gospodarczą, musisz zarejestrować się w CEIDG. Możesz to zrobić online.

W CEIDG rejestrujesz również spółkę cywilną. Pamiętaj tylko, że dla spółki cywilnej musisz uzyskać odrębny numer NIP i REGON.

Pozostałe spółki rejestrujesz w KRS, czyli Krajowym Rejestrze Sądowym. Ściślej rzecz ujmując, chodzi o wydział rejestrowy w sądzie gospodarczym. Listę wydziałów KRS znajdziesz tutaj.

Zanim jednak złożysz wniosek o rejestrację spółki w KRS (a spółki cywilnej w CEIDG), musisz najpierw zawrzeć umowę spółki. Dla każdej ze spółek są nieco inne wymogi formalnoprawne. Dotyczą one np. formy zawarcia umowy, praw i obowiązków wspólników, zasad prowadzenia spraw spółki i jej reprezentacji…

Gdy się już z tym uporasz możesz złożyć wniosek o rejestrację w KRS. Jeżeli zdecydujesz się na spółkę z o.o., jawną lub komandytową, rejestrację możesz załatwić online za pośrednictwem systemu s24.

WAŻNE! – Musisz również uzyskać w Głównym Urzędzie Statystycznym dodatkowy REGON dla zakładu leczniczego. REGON Twojej firmy nie wystarczy.

Krok 3 – Lokal dla podmiotu leczniczego

Chcąc założyć podmiot leczniczy, musisz zadbać o właściwe warunki lokalowe oraz o urządzenia, które będą spełniały wymogi techniczne i sanitarne.

Pomieszczenia i urządzenia podmiotu leczniczego muszą spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych.

Musisz jednak przede wszystkim upewnić się, że przeznaczenie lokalu pozwala na prowadzenie w nim działalności leczniczej. Możesz to zrobić sięgając np. do pozwolenia na użytkowanie.

Nie musisz uzyskiwać decyzji sanepidu przed rozpoczęciem działalności. To oczywiście nie oznacza,  że wymagania sanitarne możesz ignorować, bo prędzej, czy później sanepid Cię odwiedzi.

Zawsze możesz (ale nie musisz) zwrócić się do inspekcji sanitarnej o wydanie tzw. opinii sanitarnej dotyczącej lokalu. Będziesz mieć wówczas pewność, że Twój lokal nadaje się do prowadzenia w nim działalności leczniczej.

Zadbaj również o umowę najmu. Ustal  w niej nie tylko wysokość czynszu i okres najmu. Kwestie związane ze stanem technicznym, funkcjonalnością lokalu, rozliczaniem nakładów i remontów, zasadami rozwiązania umowy to absolutne minimum tego, co umowa najmu powinna zawierać.

WAŻNE! – Jeżeli zamierzasz świadczyć wyłącznie usługi telemedyczne, ten krok możesz pominąć 🙂

Krok 4 – Zatrudnij personel

Oczywiście musisz mieć również personel, który będzie udzielać świadczeń w Twoim podmiocie leczniczym. Do wyboru masz następujące formy zatrudnienia:

  • umowa o pracę
  • umowa cywilnoprawna w dwóch wariantach:
    • z osobą prowadzącą działalność gospodarczą;
    • z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej.

O formach zatrudnienia więcej napiszę przy innej okazji. Z moich obserwacji wynika natomiast, że personel niemedyczny zatrudniany jest na umowach pracowniczych, zaś personel medyczny – na kontraktach cywilnych.

Krok 5 – Wykup polisę OC dla podmiotu leczniczego

Każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Ubezpieczenie to obejmuje szkody będące następstwem udzielania świadczeń zdrowotnych albo niezgodnego z prawem zaniechania udzielania świadczeń zdrowotnych.

Jeśli chcesz założyć podmiot leczniczy udzielający świadczeń z zakresu medycyny estetycznej to pamiętaj, że

polisa OC obejmuje szkody będące następstwem zabiegów chirurgii plastycznej lub zabiegów kosmetycznych, jeśli są udzielane w przypadkach będących następstwem wady wrodzonej, urazu, choroby lub następstwem jej leczenia.

Kupując ubezpieczenie musisz również zwrócić uwagę, że polisa OC nie obejmuje szkód:

  • wyrządzonych po pozbawieniu lub w okresie zawieszenia prawa do prowadzenia działalności leczniczej;
  • polegających na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie rzeczy;
  • polegających na zapłacie kar umownych;
  • powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru.

Krok 6 – Zarejestruj się w BDO i podpisz umowę na odbiór odpadów medycznych

Przed rozpoczęciem działalności musisz zarejestrować swoją firmę w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. W skrócie – BDO.

Rejestr prowadzi marszałek województwa. Wniosek możesz złożyć również elektronicznie tutaj.

W teorii wniosek powinien zostać rozpoznany w terminie 30 dni. W praktyce może to potrwać dłużej. Dlatego warto złożyć go z odpowiednim wyprzedzeniem.

Krok 7 – Zadbaj o dokumentację swojego podmiotu leczniczego

Wykonywanie działalności leczniczej wymaga solidnej obudowy formalnoprawnej. Prawo nakłada na Ciebie obowiązek posiadania dokumentacji, która nie tylko pozwoli Ci bezboleśnie przejść przez rozmaite kontrole, ale i zapewni bezpieczeństwo Tobie i Twoim pacjentom.

Przede wszystkim przygotuj regulamin organizacyjny – pisałem o nim tutaj. To podstawowy dokument w Twojej działalności. I przy okazji – pierwsza rzecz, którą sprawdzi organ rejestrowy w trakcie kontroli.

Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego

Regulamin organizacyjny dla Twojego podmiotu leczniczego. Wzór z instrukcją.

Przygotowując dokumentację ochrony danych osobowych pamiętaj o dwóch kwestiach:

  1. Tzw. „kaluzula RODO” czyli po prostu klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych to za mało;
  2. Prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej i zapewnienie producenta oprogramowania, że system jest „zgodny z RODO” nie zwalnia Cię z innych obowiązków.

Musisz przygotować m.in. rejestr czynności przetwarzania, rejestr naruszeń, procedurę postępowania w sprawach naruszeń, politykę ochrony danych. Warto zrobić też analizę ryzyka.

O RODO w podmiocie leczniczym pisałem tutaj i tutaj.

Pakiet RODO dla podmiotu leczniczego

Pakiet dokumentów RODO dla podmiotów leczniczych. Wzory z instrukcją.

Oprócz tego musisz przygotować m.in.

  • informację o prawach pacjenta;
  • procedury zapobiegające zakażeniom i chorobom zakaźnym;
  • procedury zabezpieczania dokumentacji i systemów ich przetwarzania, w tym procedury dostępu oraz przechowywania.

Krok 8 – Zarejestruj podmiot leczniczy w RPWDL

… czyli w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

Całą ścieżka pt. „Jak założyć podmiot leczniczy?” prowadzi właśnie do tego punktu – rejestracji podmiotu leczniczego w RPWDL.

Wniosek składasz w formie elektronicznej >>> tutaj

Wojewoda ma 30 dni na dokonanie wpisu (oczywiście, jeżeli wniosek został złożony poprawnie). Zazwyczaj trwa to jednak krócej.

Działalność możesz rozpocząć dopiero po wpisie do rejestru. Jeżeli wojewoda nie dokona wpisu w terminie 30-dniowym, Twój podmiot leczniczy będzie mógł rozpocząć działalność po 40 dniach od złożenia wniosku.

Tylko tyle?

I tak i nie.

Ta ścieżka przedstawia pewien ogólny zarys tego, jak założyć swój własny podmiot leczniczy.  Potraktuj to jako drogowskaz, a nie jako szczegółowy harmonogram działań, który w przypadku Twojej placówki może wyglądać nieco inaczej.

Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące zakładania swojego podmiotu leczniczego, daj znać.,

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 600 266 691e-mail: bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: