Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego to podstawowy dokument w Twojej działalności. Wciąż jednak zdarza mi się słyszeć:
Panie mecenasie, jaki regulamin? To zwykła spółka cywilna i kilku lekarzy… Co tu organizować?
Niestety, to tak nie działa…
Kto musi mieć regulamin organizacyjny?
Obowiązek posiadania regulaminu organizacyjnego dotyczy wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Niezależnie zatem od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, czy spółkę prawa handlowego, powinieneś posiadać regulamin organizacyjny.
Regulaminu organizacyjnego nie muszą posiadać lekarze (w tym lekarze dentyści) oraz pielęgniarki, jeżeli wykonują indywidualną praktykę wyłącznie w innym podmiocie leczniczym, na podstawie zawartej z nim umowy.
Jeżeli więc prowadzisz praktykę zawodową ale pracujesz wyłącznie dla innego podmiotu leczniczego, nie musisz martwić się regulaminem. Jeśli jednak choć niewielką część swojej aktywności zawodowej poświęcasz na wykonywanie działalności leczniczej na własny rachunek, zadbaj o to, by posiadać regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego.
Minimalna treść regulaminu organizacyjnego
Regulamin organizacyjny jest najważniejszym aktem wewnętrznym określającym funkcjonowanie Twojego podmiotu leczniczego. Zgodnie z ustawą powinien on określać, w jaki sposób i w jakich warunkach udzielasz świadczeń zdrowotnych swoim pacjentom.
Treść regulaminu powinna być dostosowana do specyfiki każdej placówki. Nie bez znaczenia jest rodzaj udzielanych świadczeń, czy forma prawna podmiotu leczniczego.
jest jednak pewne minimum treści, które powinieneś w swoim regulaminie zawrzeć. Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego powinien zawierać co najmniej:
- firmę albo nazwę podmiotu;
- cele i zadania;
- strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
- rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
- przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń;
- organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki ich współdziałania;
- warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
- wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej;
- organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
- wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym – WAŻNE! – wymogu tego nie stosuje się, jeżeli udzielasz wyłącznie świadczeń ambulatoryjnych;
- wysokość opłat za świadczenia zdrowotne;
- sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.
Jak widzisz jest tego trochę. Oczywiście im bardziej rozbudowaną masz strukturę organizacyjną, tym bardziej złożona będzie treść regulaminu.
Jeżeli prowadzisz monitoring wizyjny pomieszczeń ogólnodostępnych w swojej placówce – również powinieneś to określić w regulaminie organizacyjnym.
Jak wprowadzić regulamin organizacyjny w podmiocie leczniczym?
Obowiązek ustalenia regulaminu organizacyjnego ciąży na kierowniku podmiotu leczniczego. To w jakim trybie nastąpi wprowadzenie regulaminu, w dużym stopniu zależy od formy prawnej Twojego podmiotu. Jeżeli prowadzisz działalność w formie spółki handlowej, umowa spółki może określać pewne wymogi związane z wprowadzeniem regulaminu np. konieczność podjęcia uchwały wspólników.
{ 6 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Dzień dobry.
Czy jest możliwość przygotowania przez Pana regulaminu organizacyjnego dla SPZOZ GOZ i jak wygląda ewentualna oferta cenowa?
Pozdrawiam Małgorzata Chabros
Dzień dobry Pani Małgorzato,
Oczywiście, istnieje taka możliwość. Wysłałem do Pani maila w tej sprawie.
Pozdrawiam serdecznie
Dzień dobry, a czy w regulaminie muszą być prawa i obowiązki pacjenta? Z niczego to nie wynika a wszyscy mają….
Panie Damianie,
dziękuję za komentarz. Nie muszą być, ale warto je tam umieścić. Część placówek wykonuje w ten sposób obowiązek (wynikający z ustawy o prawach pacjenta) dotyczący informowania pacjenta o jego prawach. Zazwyczaj robi się to odrębnym dokumentem, ale czasami placówki wrzucają to do regulaminów. Określenie obowiązków pacjenta jest z kolei w interesie placówki i przydaje się na wypadek tzw. pacjentów „trudnych”.
A czasami przyczyna jest prozaiczna – wrzuca się to na zasadzie „bo wszyscy mają…” 🙂
Czy czasem akt art. 24 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 295, ze zm. nie jest aktem wygasłym?
Panie Grzegorzu,
dziękuję za komentarz. Te przepisy w dalszym ciągu obowiązują. Zresztą są w ustawie o działalności leczniczej od początku (z różnymi modyfikacjami) i nic nie wskazuje, żeby miały zniknąć lub utracić moc obowiązującą.
Pozdrawiam serdecznie