fbpx

Bartłomiej Achler

adwokat

Jestem prawnikiem branży medycznej. Zabezpieczam prawne interesy podmiotów leczniczych i przedstawicieli zawodów medycznych.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego. Co powinien zawierać?

Bartlomiej Achler03 marca 201918 komentarzy

regulamin organizacyjny podmiotu leczniczegoRegulamin organizacyjny podmiotu leczniczego to podstawowy dokument w Twojej działalności. Wciąż jednak zdarza mi się słyszeć:

Panie mecenasie, jaki regulamin? To zwykła spółka cywilna i kilku lekarzy… Co tu organizować? 

Niestety, to tak nie działa…

Kto musi mieć regulamin organizacyjny?

Obowiązek posiadania regulaminu organizacyjnego dotyczy wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Niezależnie zatem od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, czy spółkę prawa handlowego, powinieneś posiadać regulamin organizacyjny.

Regulaminu organizacyjnego nie muszą posiadać lekarze (w tym lekarze dentyści) oraz pielęgniarki, jeżeli wykonują indywidualną praktykę wyłącznie w innym podmiocie leczniczym, na podstawie zawartej z nim umowy.

Jeżeli więc prowadzisz praktykę zawodową ale pracujesz wyłącznie dla innego podmiotu leczniczego, nie musisz martwić się regulaminem. Jeśli jednak choć niewielką część swojej aktywności zawodowej poświęcasz na wykonywanie działalności leczniczej na własny rachunek, zadbaj o to, by posiadać regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego.

Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego

Regulamin organizacyjny dla Twojego podmiotu leczniczego. Wzór z instrukcją.

Minimalna treść regulaminu organizacyjnego

Regulamin organizacyjny jest najważniejszym aktem wewnętrznym określającym funkcjonowanie Twojego podmiotu leczniczego. Zgodnie z ustawą powinien on określać, w jaki sposób i w jakich warunkach udzielasz świadczeń zdrowotnych swoim pacjentom.

Treść regulaminu powinna być dostosowana do specyfiki każdej placówki. Nie bez znaczenia jest rodzaj udzielanych świadczeń, czy forma prawna podmiotu leczniczego.

jest jednak pewne minimum treści, które powinieneś w swoim regulaminie zawrzeć. Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego powinien zawierać co najmniej:

  • firmę albo nazwę podmiotu;
  • cele i zadania;
  • strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
  • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń;
  • organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki ich współdziałania;
  • warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej;
  • organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
  • wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym – WAŻNE! – wymogu tego nie stosuje się, jeżeli udzielasz wyłącznie świadczeń ambulatoryjnych;
  • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne;
  • sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.

Jak widzisz jest tego trochę. Oczywiście im bardziej rozbudowaną masz strukturę organizacyjną, tym bardziej złożona będzie treść regulaminu.

Jeżeli prowadzisz monitoring wizyjny pomieszczeń ogólnodostępnych w swojej placówce – również powinieneś to określić w regulaminie organizacyjnym.

Jak wprowadzić regulamin organizacyjny w podmiocie leczniczym?

Obowiązek ustalenia regulaminu organizacyjnego ciąży na kierowniku podmiotu leczniczego. To w jakim trybie nastąpi wprowadzenie regulaminu, w dużym stopniu zależy od formy prawnej Twojego podmiotu. Jeżeli prowadzisz działalność w formie spółki handlowej, umowa spółki może określać pewne wymogi związane z wprowadzeniem regulaminu np. konieczność podjęcia uchwały wspólników.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 600 266 691e-mail: bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl

{ 18 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Małgorzata 20 sierpnia, 2019 o 10:41

Dzień dobry.
Czy jest możliwość przygotowania przez Pana regulaminu organizacyjnego dla SPZOZ GOZ i jak wygląda ewentualna oferta cenowa?
Pozdrawiam Małgorzata Chabros

Odpowiedz

Bartlomiej Achler 20 sierpnia, 2019 o 12:18

Dzień dobry Pani Małgorzato,
Oczywiście, istnieje taka możliwość. Wysłałem do Pani maila w tej sprawie.
Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Damian 25 listopada, 2021 o 11:09

Dzień dobry, a czy w regulaminie muszą być prawa i obowiązki pacjenta? Z niczego to nie wynika a wszyscy mają….

Odpowiedz

Bartlomiej Achler 25 listopada, 2021 o 14:07

Panie Damianie,
dziękuję za komentarz. Nie muszą być, ale warto je tam umieścić. Część placówek wykonuje w ten sposób obowiązek (wynikający z ustawy o prawach pacjenta) dotyczący informowania pacjenta o jego prawach. Zazwyczaj robi się to odrębnym dokumentem, ale czasami placówki wrzucają to do regulaminów. Określenie obowiązków pacjenta jest z kolei w interesie placówki i przydaje się na wypadek tzw. pacjentów „trudnych”.
A czasami przyczyna jest prozaiczna – wrzuca się to na zasadzie „bo wszyscy mają…” 🙂

Odpowiedz

grzegorz 24 grudnia, 2021 o 14:23

Czy czasem akt art. 24 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 295, ze zm. nie jest aktem wygasłym?

Odpowiedz

Bartlomiej Achler 24 grudnia, 2021 o 15:28

Panie Grzegorzu,
dziękuję za komentarz. Te przepisy w dalszym ciągu obowiązują. Zresztą są w ustawie o działalności leczniczej od początku (z różnymi modyfikacjami) i nic nie wskazuje, żeby miały zniknąć lub utracić moc obowiązującą.
Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Julia 20 października, 2022 o 12:48

Panie Mecenasie,
czy w regulaminie placówki medycznej można umieścić zakaz wnoszenia broni na jej teren? Czy taki zapis jest wówczas skuteczny?
Z góry dziękuję za odpowiedź!

Odpowiedz

Bartlomiej Achler 20 października, 2022 o 13:26

Pani Julio,
moim zdaniem jak najbardziej. Można też wskazać, że zakaz nie dotyczy np. funkcjonariuszy policji…
Pozdrawiam,

Odpowiedz

Joanna 29 listopada, 2022 o 21:09

Witam,
Czy w regulaminie organizacyjnym w postanowieniach końcowych można ująć zapis, że zobowiązuje się pracowników SPZOZ do zaznajomienia się z treścią regulaminu organizacyjnego?
Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź,
Joanna

Odpowiedz

Bartlomiej Achler 30 listopada, 2022 o 00:48

Pani Joanno,
nie widzę przeszkód, żeby taki zapis znalazł się w regulaminie, ale przede wszystkim powinno się to znaleźć w umowie z pracownikiem i jego zakresie obowiązków.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Jakub 5 grudnia, 2022 o 13:15

Witam
Czy istnieje możliwość przygotowania przez Pana dokumentacji potrzebnej do otwarcia podmiotu medycznego?
Proszę o informację
Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Bartlomiej Achler 5 grudnia, 2022 o 13:27

Panie Jakubie, jak najbardziej. Proszę o kontakt mailowy. Zachęcam również do zapoznania się z ofertą https://prawodlazdrowia24.pl Być może znajdzie Pan tam coś dla siebie 🙂
Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Bartek 12 grudnia, 2022 o 11:12

Dzień dobry,

chciałbym się dowiedzieć czy mógłby Pan sporządzić taki regulamin dla podmiotu leczniczego

Odpowiedz

Bartlomiej Achler 12 grudnia, 2022 o 11:21

Dzień dobry,
Jak najbardziej. Proszę o kontakt mailowy na adres: bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl
Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Anna 4 stycznia, 2023 o 09:37

Dzień dobry.
Czy jest możliwość przygotowania przez Pana regulaminu organizacyjnego dla podmiotu leczniczego oraz jak wygląda to finansowo oferta cenowa?
Czy nazwy podmiot leczniczy a zakład leczniczy są używane wymiennie?

Odpowiedz

Bartlomiej Achler 4 stycznia, 2023 o 10:16

Dzień dobry,
pozwolę sobie zacząć od końca. Nie, nazwy podmiotu i zakładu nie mogą być używane wymiennie. Co więcej, nie mogą być takie same. Warto o tym pamiętać przy rejestracji. W dużym uproszczeniu – nazwa podmiotu to nazwa firmy czyli to, co mamy wpisane w CEIDG lub KRS, nazwa zakładu to nazwa placówki (gabinetu, przychodni etc.).
Oczywiście, przygotowujemy regulaminy. Cena ustalamy indywidualnie i zależą one od struktury pod miotu, finansowania, rodzaju i zakresu działalności etc. Opcją najtańszą jest skorzystanie z gotowego wzoru w naszym sklepie https://prawodlazdrowia24.pl/produkt/regulamin-organizacyjny-podmiotu-leczniczego/ Jest to regulamin, który zawiera wszystkie wymagane elementy, ale trzeba go dostosować do specyfiki własnego podmiotu.
Proszę o kontakt mailowy w celu uzyskania dokładnej oferty na przygotowanie regulaminu „na miarę” dla Pani placówki.
Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Leszek 6 lutego, 2023 o 01:02

Dzień dobry.
Złożyłem wraz z żoną spółkę z o.o.. Oboje wykonujemy zawód lekarza w formie JDG w innych placówkach. W naszej spółce będziemy zatrudniać innych lekarzy ale i sami będziemy świadczyć usługi medyczne. Czy spółka z o.o. musi być wpisana do RPWDL ? Jeśli tak, to o czym oprócz regulaminu muszę pamiętać przy składaniu wniosku? Jakie sprawy/wpisy/ zgody muszę załatwić w Izbach Lekarskich?
Bardzo Panu dziękuję za udzielenie odpowiedzi

Odpowiedz

Bartlomiej Achler 6 lutego, 2023 o 09:17

Panie Leszku, tak – spółka musi zostać zarejestrowana w RPWDL jako podmiot leczniczy. Do wniosku dołącza Pan jedynie opłatę (obecnie 666 PLN). Proszę pamiętać przede wszystkim o polisie OC, regulaminie, kompletnej dokumentacji RODO, dokumentacji strony www (jeżeli taką stronę spółka będzie posiadała) oprogramowaniu do dokumentacji medycznej, procedurze udostępniania i zabezpieczenia dokumentacji medycznej, karcie praw pacjenta.
W OIL musi Pan zgłosić nowy podmiot jako miejsce wykonywania działalności.
Pozdrawiam,

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: