fbpx

Bartłomiej Achler

adwokat

Jestem prawnikiem branży medycznej. Zabezpieczam prawne interesy podmiotów leczniczych i przedstawicieli zawodów medycznych.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Regulamin organizacyjny praktyki zawodowej. Czy musisz go mieć?

Bartlomiej Achler26 listopada 2020Komentarze (0)

Regulamin organizacyjny praktyki zawodowej jest obowiązkowym aktem wewnętrznym określającym funkcjonowanie Twojego gabinetu. Oczywiście, jeżeli wykonujesz działalność w ramach indywidualnej lub grupowej praktyki zawodowej.

Jeśli natomiast działasz jako podmiot leczniczy, odsyłam Cię do tego wpisu.

Wbrew powszechnemu przekonaniu nie tylko podmioty lecznicze muszą posiadać regulamin.  Jeżeli swój gabinet prowadzisz w ramach praktyki zawodowej (indywidualnej lub grupowej) również musisz ustalić regulamin organizacyjny dla swojego gabinetu.

Co powinien zawierać regulamin organizacyjny praktyki zawodowej?

Jeżeli wykonujesz działalność leczniczą w ramach praktyki zawodowej (np. lekarskiej, pielęgniarskiej, czy fizjoterapeutycznej), to regulamin organizacyjny Twojego gabinetu powinien zawierać:

  • firmę;
  • cele i zadania;
  • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej (o ile pobierasz opłaty za jej udostępnienie);
  • organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
  • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne.

Jeżeli prowadzisz monitoring wizyjny pomieszczeń ogólnodostępnych również powinieneś to określić w regulaminie.

Pamiętaj, że regulamin organizacyjny praktyki zawodowej jest jednym z podstawowych dokumentów, jakie sprawdzi organ rejestrowy prowadząc kontrolę Twojej działalności.

Regulamin organizacyjny dla indywidualnej praktyki zawodowej

Regulamin organizacyjny dla Twojej praktyki zawodowej. Wzór z instrukcją.  

Jak formalnie wprowadzić regulamin organizacyjny praktyki zawodowej?

Regulamin organizacyjny jest ustalany przez kierownika podmiotu wykonującego działalność leczniczą.

W przypadku zdecydowanej większości gabinetów dla formalnego zatwierdzenia regulaminu organizacyjnego praktyki zawodowej wystarczy podpis kierownika (właściciela) pod tekstem regulaminu. Dotyczy to działalności prowadzonych w formie jednoosobowych działalności gospodarczych.

W przypadku, gdy prowadzisz praktykę grupową i działasz w  formie spółki (cywilnej, jawnej lub partnerskiej) ustalenie regulaminu organizacyjnego wymaga uchwały wspólników. Zajrzyj więc do swojej umowy spółki, żeby ustalić właściwy tryb ustalenia regulaminu organizacyjnego dla Twojego gabinetu.

Gdzie umieścić regulamin organizacyjny?

Nie musisz upubliczniać całego regulaminu. Do wiadomości pacjentów musisz podać jedynie:

  • informację o rodzaju i zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych,
  • wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej ( o ile je pobierasz),
  • wysokość opłat za świadczenia udzielane odpłatnie.

Wystarczy, jeżeli informacje te wywiesisz w poczekalni lub recepcji. Jeżeli masz swoją stronę internetową – powinieneś te informacje zamieścić również na stronie www.

Kiedy praktyka zawodowa nie musi mieć regulaminu?

Niektóre indywidualne praktyki zwolnione są z obowiązku posiadania regulaminu organizacyjnego. Dotyczy to:

  • lekarzy oraz pielęgniarek wykonujących działalność jako praktykę indywidualną wyłącznie w miejscu wezwania lub wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład;
  • fizjoterapeutów wykonujący indywidualną praktykę fizjoterapeutyczną wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład.

Co w przypadku przekształcenia praktyki zawodowej w podmiot leczniczy?

Jeżeli zdecydujesz się przekształcić swoją praktykę zawodową w podmiot leczniczy, nie zapomnij dostosować swojego regulaminu do nowej formy prowadzonej działalności. Regulamin podmiotu leczniczego musi bowiem spełnić nieco surowsze wymogi, niż regulamin praktyki zawodowej. Zajrzyj tutaj, po więcej szczegółów.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 600 266 691e-mail: bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: