fbpx

Bartłomiej Achler

adwokat

Partner w kancelarii Drab - Grotowska Juszczyńska Achler, gdzie kieruje działem procesowym oraz działem prawa medycznego. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z prawami pacjenta i dochodzeniem roszczeń z tytułu błędów medycznych.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Co powinien zawierać regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego?

Bartlomiej Achler03 marca 20192 komentarze

regulamin organizacyjny podmiotu leczniczegoUstawa o działalności leczniczej ma już swoje lata. Wciąż jednak właściciele mniejszych podmiotów leczniczych reagują zdziwieniem, gdy słyszą o obowiązku ustalenia regulaminu organizacyjnego.

Panie mecenasie, jaki regulamin? To zwykła spółka cywilna i kilku lekarzy… Co tu organizować? 

Niestety, to tak nie działa…

Kto musi mieć regulamin organizacyjny?

Obowiązek posiadania regulaminu organizacyjnego dotyczy wszystkich podmiotów leczniczych. Niezależnie zatem od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, czy spółkę prawa handlowego, powinieneś posiadać regulamin organizacyjny.

Regulaminu organizacyjnego nie muszą posiadać lekarze (w tym lekarze dentyści) oraz pielęgniarki, jeżeli wykonują indywidualną praktykę wyłącznie w innym podmiocie leczniczym, na podstawie zawartej z nim umowy.

Jeżeli więc prowadzisz praktykę zawodową ale pracujesz wyłącznie dla innego podmiotu leczniczego, nie musisz martwić się regulaminem. Jeśli jednak choć niewielką część swojej aktywności zawodowej poświęcasz na wykonywanie działalności leczniczej na własny rachunek, zadbaj o to, by posiadać regulamin organizacyjny.

Minimalna treść regulaminu organizacyjnego

Regulamin organizacyjny jest najważniejszym aktem wewnętrznym określającym funkcjonowanie Twojego podmiotu leczniczego. Zgodnie z ustawą powinien on określać, w jaki sposób i w jakich warunkach udzielasz świadczeń zdrowotnych swoim pacjentom.

Treść regulaminu powinna być dostosowana do specyfiki każdej placówki. Nie bez znaczenia jest rodzaj udzielanych świadczeń, czy forma prawna podmiotu leczniczego.

Niemniej ustawa określa minimalną treść, jaka powinna znaleźć się w regulaminie każdego podmiotu leczniczego. Regulamin organizacyjny Twojego podmiotu leczniczego powinien zawierać co najmniej:

  • firmę albo nazwę podmiotu;
  • cele i zadania;
  • strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
  • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń;
  • organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki ich współdziałania;
  • warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej;
  • organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
  • wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym – WAŻNE! – wymogu tego nie stosuje się, jeżeli udzielasz wyłącznie świadczeń ambulatoryjnych;
  • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne;
  • sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.

Jak widzisz jest tego trochę. Oczywiście im bardziej rozbudowaną masz strukturę organizacyjną, tym bardziej złożona będzie treść regulaminu.

Praktyki zawodowe muszą mniej

Jeżeli wykonujesz działalność leczniczą w formie praktyki zawodowej również musisz taki regulamin posiadać. Na szczęście wystarczy, że zamieścisz w regulaminie:

  • firmę;
  • cele i zadania;
  • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej;
  • organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
  • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne.

Pamiętaj, że jeżeli zechcesz przekształcić swoją praktykę zawodową w podmiot leczniczy, należy dostosować postanowienia regulaminu do nowej formy działalności.

Jak wprowadzić regulamin organizacyjny?

Obowiązek ustalenia regulaminu organizacyjnego ciąży na kierowniku podmiotu leczniczego. To w jakim trybie nastąpi wprowadzenie regulaminu, w dużym stopniu zależy od formy prawnej Twojego podmiotu. Jeżeli prowadzisz działalność w formie spółki handlowej, umowa spółki może określać pewne wymogi związane z wprowadzeniem regulaminu np. konieczność podjęcia uchwały wspólników.

Wprowadzając regulamin pamiętaj, żeby było on jak najlepiej dostosowany do Twojej działalności. Zdecydowanie odradzam bazowanie na „gotowcach” z Internetu. Takie bezrefleksyjne kopiowanie regulacji innych podmiotów może przynieść Ci więcej szkody, niż pożytku.

***

Oczywiście jeżeli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości dotyczące treści regulaminu dla Twojej placówki, zapraszam Cię do kontaktu.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 600 266 691e-mail: bartlomiej.achler@dja-legal.pl

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Małgorzata Sierpień 20, 2019 o 10:41

Dzień dobry.
Czy jest możliwość przygotowania przez Pana regulaminu organizacyjnego dla SPZOZ GOZ i jak wygląda ewentualna oferta cenowa?
Pozdrawiam Małgorzata Chabros

Odpowiedz

Bartlomiej Achler Sierpień 20, 2019 o 12:18

Dzień dobry Pani Małgorzato,
Oczywiście, istnieje taka możliwość. Wysłałem do Pani maila w tej sprawie.
Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Drab-Grotowska, Juszczyńska, Achler Radcowie prawni i adwokaci spółka partnerska Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Drab-Grotowska, Juszczyńska, Achler Radcowie prawni i adwokaci spółka partnerska z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartlomiej.achler@dja-legal.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: